پرداخت وام های کم بهره به کشتارگاه های طیور

به مردم توصیه می‌کنیم گوشت قرمز، سفید و دیگر فرآورده‌های دام و طیور را از مراکزی تهیه کنند که دامپزشکی بر آنها کنترل‌های لازم را دارد.

غلامرضا توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر در خصوص توصیه‌های بهداشتی استفاده از گوشت قرمز، سفید و دیگر فرآورده‌های دام و طیور که به صورت روزانه در سبد غذایی قرار دارد، اظهار کرد: به مردم توصیه می‌کنیم این مواد را از مراکزی تهیه کنند که دامپزشکی بر آنها کنترل‌های لازم را دارد.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام به راحتی قابل سرایت است، گفت: احتمال آلودگی حیوانات با آغاز فصل گرما و فعالیت کنه‌ها به بیماری «تب کریمه کنگو» بیشتر می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز گفت: این بیماری ویروسی اگر از طریق دام به انسان انتقال پیدا کند در صورت پیشرفت موجب مرگ می‌شود؛ در نتیجه برای مصون ماندن از این بیماری‌ها همچنان مردم را به تهیه گوشت و دیگر فرآورده‌های دامی از مراکز معتبر تحت نظارت دامپزشکی توصیه می‌کنیم.

توکلی با تاکید بر اهمیت توجه و دقت مردم در استفاده از نوع مرغ مصرفی، گفت: از چند ماه گذشته سازمان دامپزشکی کشور تصمیمی مبنی بر تقسیم کشتارگاه‌های طیور کشور به سه رتبه «اِی پلاس»، «اِی» و «بی» را عملیاتی کرده است.

تغییر رتبه کشتارگاه‌های طیور بر کیفیت مرغ تولیدی و از طرفی افزایش قیمت آن تأثیرگذار استوی با اشاره به اینکه تولید فرآورده‌های با کیفیت در سطح کشتارگاه‌های طیور نیاز به بکارگیری تکنولوژی مناسب و دستگاه‌های پیشرفته دارد، افزود: در حال حاضر در استان البرز اقدامات لازم برای ارتقای رتبه این کشتارگاه‌ها انجام شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز با بیان اینکه تغییر رتبه کشتارگاه‌های طیور بر کیفیت مرغ تولیدی و از طرفی افزایش قیمت آن تأثیرگذار است، بیان کرد: در کشتارگاه‌های با درجه «اِی» این افزایش قیمت برابر ۵۰۰ تومان و برای مرغ تولیدی کشتارگاه‌های با درجه «اِی پلاس: برابر هزار تومان است.توکلی با تاکید بر اینکه تغییر درجه کشتارگاه‌های طیور به یقین تأثیر مهمی در سلامت کیفیت مرغ تولیدی دارد، افزود: در کشتارگاه‌های با درجه «اِی» تخلیه اندرونی‌ها مانند ریه، نای و یا کلیه‌های مرغ کاملاً به صورت اتوماتیک انجام می‌شود.

وی بیان کرد: مرغ‌ها در بسته بندی و با کد رهگیری و شناسنامه ارائه در بازار عرضه می‌شود و روی کاورهای بسته بندی نیز درجه و کیفیت مرغ تولید درج شده است، مردم برای اطلاع از صحت این موارد می‌توانند کد رهگیری را به سامانه ۳۰۰۰۸۹۰۳ دامپزشکی پیامک ارسال کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان البرز توضیح داد: در حال حاضر شش واحد کشتارگاه طیور در البرز فعالیت دارند که همه دارای رتبه «بی» هستند اما در ماه‌های اخیر قدم‌های خوبی توسط مسئولان و تیم اقتصادی استان برداشته شده است و در حال برنامه ریزی هستیم تا با پرداخت وام‌های کم بهره، کشتارگاه‌های طیور البرز را ترغیب کنیم تا مجهز به خط دو شوند.

توکلی در بخش دیگری با بیان اینکه مدت ماندگاری مرغ منجمد تولیدی در کشتارگاه‌های با رتبه‌های مختلف نیز با یکدیگر تفاوت دارد، گفت: این مهم برای مرغ‌های منجمد شده تولیدی در کشتارگاه‌های با درجه «بی» شش ماه و برای کشتارگاه‌های درجه اِی و اِی پلاس حدود یکسال و حتی بیشتر از آن است.

وی گفت: اگر مردم گوشت چرخ کرده را از مراکزی تهیه کنند که دارای مجوز بسته بندی گوشت از دامپزشکی هستند، ایرادی ندارد اما تهیه گوشت چرخ کرده از قصابی‌ها را توصیه نمی‌کنیم، بلکه سفارش ما این است که مردم گوشت قرمز خریداری شده را به خانه برده و بعد از شستشو و خشک کردن آن را چرخ کنند.

وی اشاره کرد: قبل از شیوع بیماری کرونا، باز کردن بسته بندی مرغ در حضور مشتری و قطعه کردن آن موردی نداشت، اما بعد از مشاهده این بیماری در استان برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی، قطعه کردن مرغ را ممنوع کرده ایم.

ما را در شبکه های اجتماعی همراهی کنید
© تمامی حقوق این وب سایت متعلق به گروه دامپزشکی vivet می باشد .
برنامه نویسی, طراحی و اجرا شرکت کهکشان الکترونیک
All Rights Reserved